رنک لبه چیست ؟ چگونه افزایش میابد

به نام خدا

رنک لبه چیست ؟ چگونه افزایش میابد

رنک لبه چیست ؟ چگونه افزایش میابد

طبق نوشته های قبلیم در مورد سئو ، یکی از نکات اصلی که برای گوگل مهم هستش سئوی شبکه های اجتماعی هستش
البته به خاطر اینکه اکثر این شبکات در ایران مسدود هستند ، برای وبمستر های ایرانی این سئو اهمیتی نداره ولی برای خود گوگل مهم هستش
یکی از این شبکات مهم فیس بوک هستش
نیازی به توضیحات در مورد فیس بوک و پتانسیلش نمیبینم اما یکی از نکات مهم در واقع برای هر شرکتی وجود داشتن همین صفحات و نمایه های فیس بوک هستش که باعث میشه کاربران بتونن ازادانه از وبسایت انتقاد کنن و یا از آن تعریف کنن و به خاطر همین نتایجش برای یک شرکت و برند بسیار مهم هستش
اما واحدی که برای اینکار به کار میره اج / لبه یا edge هستش
اما اج چیست ؟ رنک لبه چیست ؟


اج در واقع آلگوریتمی هستش که به فیس بوک این امکان رو میده که بفهمه کدوم یکی از مقالات شما از بقیه مقالات با ارزش تر هستش ، مقالات خسته کننده و بی ثمر در این آلگوریتم از چشم ها پنهان خواهند شد
اولین نکته ای که هر کسی با ورود به پنل فیس بوکش متوجه آن میشود مجموعه از رخداد هایی هستش که از آخرین ورود او اتفاق افتاده که شامل متن و نوشته و غیره میشود
هر عملی که دوستان آنها انجام میدهند در پتانسل اج رنک اثر دارد ، فیس بوک به همین این اعمال ” لبه ها ” میگوید ، یعنی وقتی یک کاربر یک پست ارسال میکند یا یک وضعیت یا عکس و یا یک تگ کردن و از این دست اعمال رنک تج خود را تغییر میدهد
البته این مسئله وقتی که کاربر بخواهد تمام رخداد ها را ببنید تاثیر خود را از دست میدهد پس فیس بوک الگوریتمی را ایجاد کرده که میزان علاقه یک کاربر به یک مطلب را بسنجد فیس بوک این آلگوریتم را رنک لبه یا اج رنک مینامد و در واقع مطالب را فیلتر میکند و مطلب مهمتر را در اولیت قرار میدهد
چرا باید مواظب آلگوریتم اج باشیم ؟؟
زیرا اکثر مردمی که در فیس بوک عضو هستند همه وضعیت ها را نمیبینند
فیس بوک به مطالب نگاه میکند و به خودش میگوید : ” خب ، کدوم مطلب اج رنک بالایی داره ؟ بزار یه نگاهی به آخرین مطالب ارسالی بکنم !کدوم یکی رتبه بعدی رو میگیره ؟ بعدا میفهمیم ” اگر آلگوریتم اج مطالب شما رو خسته کننده تلقی کنه دیگه زیاد برای نمایش مطالب شما در بالایی وضعیت های به روز شده برای کاربران دیگه علاقه ای نشون نمیده
اخطار : در حال حاظر دو آلگوریتم وجود دارد و هیچ کدام کامل نیستند، آلگوریتم لبه مطالب را دسته بندی میکند و الگوریتم دوم فید اخبار را رتبه بندی میکند، الگوریتم دومی یک المان های اتفاقی و نزدیکی کلمات کلیدی استفاده میکند
زاکربرگ ( رئیس و موسس فیس بوک ) در مصاحبه ای با تک کرانچ یاد آور شد که در حال ایجاد الگوریتم جدیدی برای فیس بوک است تا علایق کاربرانش را تشخیش دهد
رنک لبه چطور کار میکند ؟
رنک لبه در واقع مثل اعتبار بندی هست ، رنک لبه نامرعی و مهم است و برای هر شخصی ویژه است
در کنفرانس سال۲۰۱۲ مهندسان فیس بوک اعلام کردند که این رنک سه شاخصه اصلی دارد
۱.امتیاز وابستگی
۲٫ وزن لبه
۳٫ گذر زمان

۱٫امتیاز وابستگی
امتیاز وابستگی به این منظور است که دوستان یک شخص در فیس بوک چه رابطه ای با او دارند
به طور مثال : من با برادرم در فیس بوک دوست هستم و هر هفته یا به طور منظم روی دیوار او مطالبی را ارسال میکنم ، و همچنین ۵۰ دوست مشترک با هم دارید مسلما فیس بوک خواهد فهمید که من هم علاقه دارم که نوشته های جدید برادرم را اول از همه ببینم
فیسبوک با نگاه به رابطه بین دو کاربر امتیاز وابستگی را بر اساس فاکتور های زیر مشخص میکند
۱ قدرت رابطه ۲ نزدیکی دو نفر به هم ( رابطه فامیلی ) ۳ از چه زمانی در فیس بوک با هم رابطه دارند
اعمال آشکار شامل : کلیک ها و لایک ها و نظرات و تگ ها و اشتراک گذاری ها و دوستی ها میشود و هر کدام از این اعمال امتیاز مخصوص خود را دارد و در واقع علاقه یک کاربر به یک نوع مطلب را مشخص میکند مثل لایک کردن مطالب طنز یا شیر کردن عکس های تکنولوژی و …
امتیاز وابستگی تنها به حرکات شما وابسته نیست بلک به اعمال دوست شما و دوستان شما نیز بستگی دارد
مثلا وقتی شما یک صفحه را پیشنهاد میکنید ارزش ان از پیشنهاد دوستتان و ارزش ان نیز از پیشنهاد دوستِ دوستتان بیشتر است و البته رفتار تمام دوستان نیز مساوی نیست
در آخر اگر قبلا با کسی رابطه زیادی داشته اید و الان این رابطه رو به کاهش است امتیاز شما نیز رو به کاهش میرود ، در واقع معیار عمل فیس بوک ۱بر عدد مجهول هست که در اینجا منظور از عدد مجهول همان زمانی است که رویداد ها در آن رخ داده
۲ وزن لبه
هر دسته ای از لبه ها وزن پیش فرض مخصوصی دارد ، منظور این که مثلا نظرات ارزش بیشتری از لایک ها دارند ، هر عملی که کاربر انجام میدهد یک پتانسیل جداگانه دارند البته به جز کلیک های ساده
در واقع شما بیشتر تمایل دارید مطلبی که من در آن نظر داده ام را ببینید تا اینکه مطلبی را که فقط لایک کرده ام
فیس بوک با استفاده از این معیار ها تشخیص میدهد که یک کاربر تمایل دارد کدام مطالب را اول از همه ببیند، مثلا عکس ها و ویدئو ها رتبه بالاتری از لینک ها دارند
روش این رنک ها نیز فرق میکند مثلا طرفدار یک صفحه شدن بویسله تبلیغات ارزشش از جستجو و طرفدار شدن یک صفحه کمتر است

۳ گذر زمان
هر چقدر که زمان میگذرد امتیاز یک مطلب نیز کمتر میشود بخاطر اینکه دیگر این مطلب قدیمی میشود
این زمان در واقع بین دو ورود شما و ارسال مطلب را شامل میشود

چگونه رنک لبه را چک کنم ؟
هر کسی که به شما بگوید که میتواند رنک لبه ی شما را بگوید کاملا دارد دروغ میگوید این کار غیر ممکن است !
بعضی سایت ها هستند که کار پیش بینی نتایج را بر عهده دارند ولی آن ها نیز نمیتوانند رنک عمومی لبه را بگویند زیرا هر طرفداری برای یک صفحه رنک لبه ی مخصوصی دارد
به علاوه فیس بوک نیز تا کنون آگوریتم های خود را پنهان کرده است

چگونه رنک لبه را افزایش دهم ؟
کار سختی است که به آلگوریتم کلکی بزنیم که فکر کند مطلب شما بسیار مورد علاقه بقیه است ، عاقلانه و به صرفه تر این است که مطلب خود را بنویسید تا لایک و نظر بیشتری جمع کنید
بهترین پیشنهاد این است طرفداران گردن کلفتی را جمع کنید تا بوسیله آن ها رنک خود رابالاتر ببرید 

کلمات جستجو شده:

  • بالا بردن رتبه فامیلی در فیس بوک
  • لبه چیست

One Reply to “رنک لبه چیست ؟ چگونه افزایش میابد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.